Thursday, February 26, 2009

Levande Bönfri Hummus

Jag har läst en del om levande föda, men jag använder mig sällan av det. Jag tycker om groddar, juicer, nötter, frön, torkade frukter och liknande men jag äter det helst i samband med något varmt, särskilt under vinterhalvåret. Sen finns det väl delade meningar om hur bra det egentligen är. På diverse överlevnadskurser och liknande jag gått på hävdar de att det är bättre att tillaga det man samlar in då kroppen har lättare att ta upp näringsämnena då, trots det man förlorar vid uppkok...
Nåja, det spelar mindre roll för denna röra är så god nyttig eller inte spelar mindre roll :)

En Levande Hummus
1 medelstor zuccini, skalad delad i mindre bitar
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
en gnutta cayennepeppar
1 msk tahini [eller efter smak]
1 msk sesamfrön
Några kläm Lime eller Citronjuice [efter smak]
Salt & Peppar
en klunk olivolja av god kvalité
2 stora vitlöksklyftor
Mixa zuccinin med olivolja och vitlök. Tillsätt resten av ingredienserna och smaka av.

No comments:

Post a Comment