Friday, February 20, 2009

Kladdförtjusning

Ibland blir jag sugen på en "konsistens". Jag vill liksom att det ska kännas rätt i munnen. Idag kom ett sånt "barn-mats-kladd-konsistens-sug" över mig. För er som aldrig ätit Hirs är det dags nu! Det är användbart i det mesta. Jag gillar att koka gröt på det. Gärna koka en stor sats och baka en portion i ugnen på morgonen med lite torkade frukter, kokos och socker/sirap.
Till lunch idag blev det dock Hirsmos som snabbt kokades ihop i tryckkokaren, har du ingen tryckkokare kan du koka på vanligt sätt men det tar lite längre tid.























HirsMos

4 portioner
en gnutta sesamolja
1 stor gul lök, finhackad
1 fänkål, finhackad
1/2 blomkålshuvud [1 1/2 c hackad]
1 morot, tärnad
knappt 1 msk fänkålsfrön
3/4 c hirs, sköljd
2 1/4 c buljong
salt och peppar
en nypa cayennepeppar
en nypa muskot

Fräs lök, morot, fänkål, fänkålsfrön och blomkål i oljan tills de börjar mjukna. Tillsätt hirs och fräs under omrörning ett par minuter. Häll på buljong och koka upp i tryckkokaren till full tryck. Ta av plattan och låt trycket avta av sig själv. Man kan sedan välja att äta det som det är, jag ville ju ha det lite mosigare så jag mixade det med stavmixern och fick den rätta "mos-konsistensen" :)

No comments:

Post a Comment