Wednesday, November 25, 2009

mindre och mindre år för år...

Jag är nog ungefär så ointresserad av mode som man kan vara, jag har samma kläder som jag haft i åratal om de passar och ser bra ut. Jag har aldrig förstått mig på det där med mode, jag menar om ett klädesplagg är snyggt nu är det väl lika snyggt om några år? Eller?
Ibland läser jag om modeexperter som pratar om väskor, skor och kläder som om det vore det viktigaste i livet och jag har otroligt svårt att relatera till det.

Nu till jul kommer i traditionell anda, till de gubbsjukas förtjusning, underklädesannonserna på stan, vilket inte ens jag kan undgå. Gina Tricot har verkligen valt att satsa på "den sexiga-lilla-flickan-temat" i år. För i ärlighetens namn vet jag knappt några vuxna kvinnor som är så magra och urmärglade som de små flickebarnen. Jag vet inte vilken publik de är meningen att tilltala? Jag tror att om någon skulle våga sticka ut hakan och bryta mot idealet som bara blir mindre och mindre skulle det gå svinbra för dem. Många verkar ha tröttnat på benknotor, revben och glipor mellan lår, även om det finns dem som inte tycker att mulliga ska få synas, höras eller märkas. Men klädkedjorna är fega de gömmer sig bakom en gammal kvinnosyn som behöver en uppdatering.
Bodil Malmsten som är en mycket vis kvinna skriver:
"Så kallad kvinnosyn
Kvinnosyn - det låter programmatiskt feministiskt eller som om kvinnor skulle ha speciellt könsbundna optiska problem. Ändå - det finns tillfällen när jag blir jättetrött på fransk kvinnosyn, som här i en skoannons. Den senaste modetrenden enligt franska Vogue är att man ska se ut som en prostituerad, det är vad som gäller våren 2010. Man ska se ut som en hora. Inte de huttrande kvinnor och flickor som säljer sig på gator och parkeringsplatser, rastställen för långtradare och andra marknadsplatser för den sortens gränslöst iskalla handel. Inte så, då har man fattat fel, det är lyxhora-looken som gäller, varm och vulgär i dyra miljöer som lyxhotell och restauranger på Rue du Faubourg Saint Honoré."


Underbara Clara reagerar över kampanjerna här.
Modellerna blir mindre här.

No comments:

Post a Comment