Sunday, May 22, 2011

En pizzig socka?























Min hjärna vill inte förstå att min kropp behöver vila. Långa, tunga cykelturer sitter kvar i tunga muskler, medan hjärnan tycker att det är färdigvilat... Men när man somnar i soffan en lördags eftermiddag så kanske det säger en något? Borde ägna mig åt studier, men känner mig så otroligt omotiverad. Kan bero på att uppgiften handlar om knugen och monarkin, vem vill ägna tid åt knugen? *pust*

När jag vakande till igårkväll, var jag inte särskilt pigg på att göra någonting alls. Men jag ryckte upp mig och det hela resulterade i en alldeles utsökt middag. Botten är en så kallad "Socca", en typ omelett gjord på kikärtsmjöl, så den är helt glutenfri och man behöver inte vänta på någon jäsning. Man kan göra Socca på olika sätt med olika smaksättningar med olika resultat. På Soccan bredde jag ett lager med Rostadpaprika-Aioli och sedan en blandning av bland annat körsbärstomater, oliver, örter och tofu.

Soccabotten
2 st.

2 msk olivolja
2 msk äppelcidervinäger
180 ml sojadryck
Blanda och låt stå ett par minuter.
Tillsätt:
2 tsk dijonsenap
en nypa salt och peppar
4 vitlöksklyftor, krossade
2 msk rödlök, hackad
1 nypa basilika
1 nypa timjan
2 msk mandel, hackad
1 c kikärtsmjöl
1/2 tsk bikarbonat
Låt smeden stå 20 minuter.
Hetta upp olja i en panna som är ungefär 23 som i diameter. Häll i halva smeten och stek ca 5 minuter per sida på medelvärme. Upprepa med resten av smeten. Ös på den fyllning du vill ha. Jag stekte fyllningen för sig, så "pizzan" behövde ingen tid i ugnen.

1 comment:

  1. Du är så jäkla kreativ, människa! Jag önskar det fanns en Lebaland-restaurang dit man kunde gå istället för att bara sitta här och dregla.

    ReplyDelete