Tuesday, May 4, 2010

appropå...
















... saker i det lilla som betyder mycket. Jag fick ett paket på posten, med en filmbox med en av mina absoluta favoritregissörer. Ända sedan jag såg Vampyrernas natt har Roman Polanski legat mig varmt om hjärtat. Repulsion är ett mästerverk som få andra filmer kan mäta sig med, att kunna förmedla ångest och vansinne på ett bättre sätt är knappt möjligt, de flesta av hans filmer är underbara.

Det pratas om Polanski. Han är tydligen en våldtäksman. Jag vet egentligen för lite för att uttala mig om själva händelsen i fråga, jag vet att det var väldigt längesedan och ibland kanske man helt enkelt måste släppa taget om saker och ting. Men jag vet också att jag är totalt färgad av Polanskis genialitet. Jag skulle aldrig kunna ta ställning helt objektivt i den frågan för att jag är förförd av hans kreativitet. Det är inget jag är "stolt" över, men jag är medveten om det. För det är väl så att vi alla är färgade av diverse faktorer i våra hyllningar och dömande av andra människor. Polanski kanske våldtog den där tjejen, eller kanske inte. Jag älskar hans filmer och jag beundrar honom fortfarande.

Tusen tack far, som jag också beundrar, för den omtänksamma presenten!

No comments:

Post a Comment