Friday, April 30, 2010

mänskligt hybris

George Carlin är en av mina idoler. Hans spetsfundigheter roar mig även under de dystraste stunderna och oftast lyckas ett monotont gnisslande i min hjärna lossna och nya tankar kommer :)
Jag har varit en trädkramare och ARG över att folk inte valt att leva som mig, det är jag inte längre. Jag har nog tidigare överskattat min betydelse i det STORA och förminskat mitt värde i det LILLA.

Galor, rosetter, manifestationer och dyligt har alltid stått mig upp i halsen. Många av mina värderingar och filosofiska tankar har ändrat sig mycket under årens lopp. Idag tror jag på att ta hand om sig själv i första hand (och gärna någon annan, som Carlin nämner i slutet). För tar vi hand om oss själva, måste även det leda till att andra får det bättre. Jag är helt övertygad om det. Jag är inte så naiv så jag tror att jag eller någon annan människa varken kan förgöra eller rädda världen. Men vi kan alla göra saker i det lilla, som betyder något för någon.

No comments:

Post a Comment