Monday, July 20, 2009

Ljuset i slutet av tunneln

När jag förlorade arbetet kändes det som att augusti var oändligt långt borta. Och det har varit otroligt tunga, slitiga, långsamma månader, men nu är augusti snart här! Jag är förvånad över att jag klarat mig genom det med såpass stabilt psyke som jag gjort. När det varit tungt har tvingat mig att tänka "Det kommer bli bättre, det måste bli bättre. Ge det bara tid och plats!" Bara att tro att det finns en möjlighet att morgondagen kan bli bättre gör det lite enklare att gå upp på morgonen.

Men nu är som sagt snart augusti här! Två "idylliska" helvettesmånader är över och människor börjar återgå till normaltillstånd. Min favoritårstid är sensommaren och början av hösten. Man kan vara ute utan att drabbas av värmeslag, plocka svamp och bär, sedan mysa med tända ljus och te när höstkylan kommer. Den tramsiga uteträningen slutar och den vanliga träningen på riktigt golv, utan myror, fågelskitar och annat otrevligt börjar. Jag fyller år i augusti, även det kan ju vara värt att fira.

Men bäst av allt, skolan börjar! Idag fick jag välkomstbrev från universitetet! Den 26:e är det bara att infinna sig i aulan för registrering :D

Så nu börjar jag se ljus i slutet av tunneln, för det kommer bli bättre, jag måste tro på att det kommer bli bättre!

Jag firade välkomnandet till pluggeriet med pizza, såklart!

Pizza med sötpotatis, betor och pesto
2 stora pizzor

Deg:
50 g jäst
1 c vatten
2 c vetemjöl
1 c grovt majsmjöl/polenta
salt
1 msk olja
Knåda ihop som en vanlig deg och låt jäsa ca 45 min.

2 rödbetor
1 sötpotatis
Rosta i ugnen, 200 °c tills de är mjuka. [Alt ångkoka.]

Pesto
1 c persilja
1 c basilika
90 g solrosfrön
30 g soltorkade tomater
3 vitlöksklyftor
juice av 1/2 citron
en gnutta olja
ev salt
Mixa till en slät pasta.

Värm ugnen till 225°c. Dela degen i två bitar, kavla ut till runda pizzor. Bred på peston. Sprit ut sötpotatisen och rödbetorna. Dekorera gärna med lite tomat, jag hade även på lite kokta kidneybönor. Strö över lite flingsalt, peppra och spraya lätt med lite olja. Svisch in i ugnen, en kvart ungefär. Jag klämde i mig en hel pizza och blev väldigt proppmätt, så en normal person kanske bara orkar en halv...

Till efterrätt gjorde jag en enkel chokladpudding. Mixa några dadlar [som jag håller på att föräta mig på] med en fryst/mogen banan, 1 msk kakao och lite havredryck till en bra konsistens. Lagom sött och chokladdigt för mig!

4 comments:

  1. Den pizzan såg helt gudomlig ut! Måste testlagas! Det är första gången jag kikar in här, men jag tycker mycket om dina matfoton!

    ReplyDelete
  2. Kul att du hittade hit och förhoppningsvis kan jag bjuda på lite inspiratiom! Pizzan var väldigt smarrig, det var nog därför jag orkade trycka i mig en hel :)

    ReplyDelete
  3. Jag förstår inte måttet c / betyder det kopp?

    ReplyDelete
  4. Ja, C = en "US-Cup". En cup är ungefär 2,35 dl. Man skulle nog kunna använda 2 1/2 dl om man vill :)

    ReplyDelete