Sunday, March 8, 2009

Bitter, arg och jävligt jobbig!

Efter att ha spenderat en intressant lördag med "Systerskap" i Örebro vill jag skrika högt och slå stora släggan i huvvet på gubbväldet. Det var verkligen inspirerande med intressanta samtal och föreläsningar! Frigöring, kvotering och jämställdhet är ord som ekar i huvudet. Men det väcker mycket ilska och frustration, jag vill ju ha förändring NU! Jag får väl försöka kanalisera all energi och använda den till något vettigt och konstruktivt. Jag önskar bara att vi [kvinnor främst] kan bli bättre på att stötta varandra och sluta vara så förbenat missunnsamma. Jag förstår inte varifrån denna missunnsamhet kommer ifrån? Handlar det om avundsjuka eller är vi så bittra att vi inte ens kan stödja/hjälpa varandra?

Efter massmedias utpumpning av en grå nyhetssörja och mer eller mindre idiotiska uttalanden från diverse män i maktpositioner var det i alla fall skönt att höra och se att det finns människor som har vettiga och kloka saker att säga. Det ger mig lite mer hopp om framtiden och det balanserar upp min cynism litegrann.

Trots snöovädret lyckades jag ta mig iväg till träningen ikväll där jag presterade rätt dåligt efter ett par dagars slarv med mat och dryck. Den energi jag lyckades pumpa ut var ren ilska och aggression över män, gubbslem och orättvisor. Många ifrågasätter veganism och träning, men "trots" mitt kostval byggs musklerna upp mer och mer, utan kyckling, proteinpulver eller annat skräp *hah*!

Idag på Kvinnodagen vill jag skicka ut kramar till alla vackra, fantastiska, inspirerande, arga, bittra kvinnor där ute. Var inget offer!

2 comments:

  1. Klart som fan att man kan vara vegan och ändå träna ;) jag hörde talas om någon bodybuilder som var vegan! vet inte vad han heter, men det går ju lätt att leta upp. Man kan ju få precis alla näringsämnen man behöver genom vegetarisk mat, så varför skulle det inte funka? Folk har helt enkelt ingen kunskap inom det och drar därför hastiga och helt idiotiska slutsatser.

    ReplyDelete
  2. Ja men många har fördomar, också om oss veganer :P som främst beror på okunskap, Mitt problem var/är att jag slutade träna ett par tre månader och tappade väldigt mycket i vikt [speciellt muskelmassa] då tyckte jag det var svårt att vända viktkurvan när jag började träna igen, men nu går det definitivt åt rätt håll, det är ingen lögn att man blir stor och stark av spenat! Fast trots att jag är vegan så rynkar jag lite på ögonbrynen åt en vegan-bodybuilder... Han måste ju ha ätit ngt form av tillskott, eller?

    ReplyDelete