Sunday, August 4, 2013

Sommarpizza



















Somliga dagar känns det som jag borde isoleras från världen. Jag orkar inte med folk. Orkar inte med värmen. Orkar inte med krav och måsten... Jag hade velat gå ut i skogen och plockat blåbär idag, istället var jag fast i jouren. Hungrig hela dagen har jag varit, men inte vetat vad jag varit sugen på. Pizza kändes rätt, men jag orkade inte vänta på en deg som skulle jäsa. Så jag gjorde en bakpulversdeg istället. Jag exprimenterar fortfarande med glutenfria mjöler som inte alltid beter sig som mjöl med gluten i. Denna gång blev den god, men smulade lite. Skulle kanske tillsätta lite stärkelse av något slag för att få den lite "degigare".

SommarPizza
Botten:
2 dl havremjöl (glutenfritt)
2 dl hirsmjöl
1/2 dl kikärtsmjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl olja
salt
2 dl växtdryck
Blanda ihop allt till en smidig deg (den blir lite kladdig). Sätt ugnen på 225°c. Kavla ut på en plåt.

Jag toppade pizzan med en mixad röra gjord på:
frysta bondbönor
vitlök
solrosgrädde
gräslök, basilika, persilja
salt

Sen hade jag på lök, tomat, paprika och majs. Grädda i ugnen 15-20 minuter.


No comments:

Post a Comment