Saturday, July 16, 2011

VETEt BOr i gröten













































När jag var liten hatade jag gröt, och då menar jag verkligen hata. Jag var väldigt kräsmagad och kräktes om något hade en, enligt mig, äcklig konsistens. Numera äter jag nästan gröt varje morgon. Det känns som att det lägger sig som bomull i magen. Imorse testade jag något nytt. Rå gröt på bovete. Det blev väldigt gott faktiskt och jag kommer definitivt göra om det. Eftersom det är bovete passar det även dem som inte tål gluten. Jag antar att man kan värma den också om man vill det, men jag vet inte hur det skulle smaka.

BoveteGröt
2 port.

1 c bovete
1/2 c växtdryck
1/2 tsk vaniljsocker
sötning efter behag
ev 1 msk krossade linfrön
Skölj bovetet i hett vatten, blötlägg sedan i kallt vatten, minst en timme men helst över natten. Skölj av bovetet lägg i mixern med växtdryck och vaniljsocker. Mixa till en krämig konsistens [tillsätt ev mer växtdryck om konsistensen inte är bra]. Söta efter behag. Servera med valfria tillbehör; frukter och bär i massor.

No comments:

Post a Comment