Wednesday, March 10, 2010

Linser

"The Hurt Locker" kammade hem en del statyeter på Oscarspektaklet. Att det skulle ta så innihellskotta lång tid för Hollywood att belöna en kvinnlig regissör är ju fantastiskt i sig. Filmen är verkligen bra och det förtjänar varenda gubbe.

Jag hörde att Plura lagade mat i bar överkropp i sitt nya matlagningsprogram. Funderar över hur "långt" gubbarna får gå i köket i jämförelse med kvinnor? Jag vill inte ens veta vilket ramaskri det skulle bli om en kvinnlig motsvarighet slängde ihop en kallops i bikini...

Nåja lite mat...















TamarindLinser
sötmustiga linser

3 msk olja
3 vitlöksklyftor, finhackade
1,5 cm ingefära
1 lök, finhackad
1 tsk garam masala
1/2 tsk hel kummin
cayenne
1 c linser [en sort som inte kokas sönder]
2 c buljong
2 tsk tamarindpasta
1 msk sötning
2 msk tomatpuré
salt & peppar

Fräs vitlök, ingefära i olja en stund. Tillsätt löken. Rör i kryddorna. Tillsätt linser och buljong. Koka under lock 25-30 minuter till linserna sugit åt sig vätskan. Rör i resterande ingredienser och smaka av.

Jag serverade det med en puré gjord på majrovor, kålrot och kokosmjölk. Samt ett underbart gott hembakt bröd.

Annika Lantz är så bra, hon sätter alltid ironiska uttryck på saker jag tänkt. Lyssna, lyssna lyssna på henner program!

1 comment:

  1. Om Annika; jag hörde en intervju hon gjorde med en ledare för ett hockeylag, där hon 17 gånger under intervjun frågade... med hockeyspelare... menar du manlig eller kvinnlig...? Bara så vi förstår... Hon är bra :)

    ReplyDelete