Saturday, January 23, 2010

Fredagsmyyyys

Igår kom äntligen varmvattnet tillbaka, det behövdes då jag inte lyckats duscha efter spinning, städning och skottning. Svetten var lagom intorkad och luktade peck.

Smakerna i fredagens middag kanske inte gifte sig med varandra till 100%. Rotsakerna och "biffarna" passade utmärkt ihop men morotsröran kanske inte riktigt hörde dit, men jag var så sugen på det så jag kunde inte låta bli...

















Rotsaker med Marockanska smaker
1c vardera av potatis, sötpotatis och kålrot [du kan använda valfria rotsaker]
1/2 tsk vardera av spiskummin, koriander, curry, kardemumma, kanel, salt och socker.
Olja att steka i

Skär rotsakerna i likstora kuber. Hetta upp en stor panna och i med rotsakerna, försök att få dem i ett lager. Bryn dem under medelvärme tills de är mjuka. Märker du att de blir brynta snabbare än de mjuknat kan du hälla på lite vatten och sjuda några minuter under lock.
När de verkar klara strör du över kryddblandningen och låter värmas några minuter.

Kikärts"patties"
olja
2 gula lökar, hackade
2 stjälkselleri, hackade
salt & peppar
Stek detta tills det börjar mjukna, 5-10 minuter

2 c kokade kikärtor
2 stora vitlöksklyfor
2 msk Worcestershiresås, vegansk
2 msk tamari
2 tsk timjan
1 msk kapris
salt
Mixa alltsammans till en smet. Tillsätt grönsaksfräset.

2 c kokt råris [jag hade inget ris hemma så jag använde kokt dinkel]
Ta hälften och mixa med det andra. Andra hälften rör du ner i smeten tillsammans med
3/4 c havregryn [jag hade bara rågflingor hemma, de blir saftigare och godare om du använder vanligt havregryn
Ev olja om du väljer att steka dem.
Låt smeten stå kallt i minst 30 min. Verkar smeten för lös kan du tillsätta lite extra havregryn eller ströbröd. Forma till biffar. Jag bakade mina i 200°c i 15 minuter, vände på dem och bakade ytterliggare 10 min, du kan givetvis steka dem om deu föredrar det.

Morotsröra
Stek 1 hackad schalottenlök med 2 finrivna morötter och två vitlöksklyftor. Ta av från värmen och rör i 2-3 dl yofu. Smaksätt med dill, salt, peppar och lite cayenne. Servera kall.

No comments:

Post a Comment