Sunday, April 19, 2009

PIZZA!!!























Jag har haft ett sug efter Sötpotatispizza länge och igår blev det äntligen av. Det blev en av de godaste pizzorna jag ätit på länge, det bästa av allt var att det räckte till lunch idag med :D

1 pizzabotten [jag gjorde sötpotatisdegen men du kan givetvis använde din egna favvodeg]

Såsen
[räckte till två pizzor för mig]
1 dl jordnötssmör [jag hade inget jordnötssmör så jag sköljde vanliga jordnötter och mixade dem med vatten till rätt konsistens]
1/2 dl ketchup [du kan säkert använda chilisås om du vill ha lite mer spajs]
2 msk risvinäger
2 msk tamari
2 stora vitlöksklyftor
1 1/2 msk färskriven ingefära
en nypa chiliflagor
1/2 dl växtdryck eller kokosmjölk
ev vatten
Mixa allt till en krämig konsistens, är den för "tjock" kan du spä med vatten.

Till pizzan:
kikärtor
paprika
ananas
salladslök
böngroddar
Jag mosade kikärtorna lätt med en gaffel först. Salladslöken och böngroddarna hade jag på först när pizzan var färdiggräddad.

Jag käkade pizza, drack ett par glas vin och tittat på "Låt den rätta komma in". En lördagskväll helt i min smak :)
Nu har jag käkat glass så läpparna har domnat, smällar man får ta...

No comments:

Post a Comment