Tuesday, April 7, 2009

Kikärtspaj med Fänkålssås

Efter sjukhusbesöket igår åt jag en väldigt god lunch.

Kikärtstårta med currysmak

2 msk olja
1 gul lök, finhackad
1 msk god curry
4 3/4 c vatten
1 1/2 c kikärtsmjöl
2 tsk salt

Fräs löken i lite olja tills den börjar bli lite brun, strö på curry och 1/4 c vatten. Fräs i några minuter, ställ åt sidan. Vispa ihop kikärtsmjölet och 4 1/2 c vatten med en klunk olja. Häll i kastrull och rör om tills det börjar koka. Salta. Koka i 20-30 minuter på låg värme, rör om då och då. När det har kokat klart rör du ner löken. Häll smeten i en rund form och in i kylen i minst en timme. När det är dags att äta, värm ugnen till 175°c och baka en "slice" i 20 minuter.

Fänkålssås
olja
2 msk kikärtsmjöl
2 tsk fänkålsfrön, stötta
1 liten fänkål, strimmlad
1 gul lök, hackad
1/2 blomkålshuvud, delat i små "buketter"
4 c vatten
salt
1 msk citronsaft
1 msk färskriven ingefära
cayennepeppar
gurkmeja [för trevligare färg]
Fräs lök och fänkål i lite olja tills löken börjar bli lite brun. Tillsätt fänkålsfröna, blomkål och vatten. Koka upp under lock. Vispa upp kikärtsmjölet i lite kokande vatten och tillsätt. Koka i ca 20 minuter tills blomkålen är mjuk. Kör såsen i mixer eller med stavmixer till den blir slät. Smaksätt med salt, pepper och cayennepeppar. Jag tillsatt även gurkmeja för en vackrare färg.
Enjoy!

Just nu är jag vansinnigt sugen på vaniljglass med colasås och lite bär. Kanske ska man pina iväg på cykeln och köpa en bytta...

Jag är ju ingen stammis på sjukhuset och jag lär knappast bli det heller... Besöket igår ingav väl inte något jätteförtroende men jag fick testa mina fördomar då min nya "Kvinnoläkare" var MAN och "nysvensk" [ja jag erkänner att jag har fördomar mot manliga gynekologer]. Mottagningssköterskan var nervös och konstant tuggummituggande. När hon skulle ta blodtryck började hon med en gigantisk blodtrycksmätare som min spagettiarm bara ramlade ur. Nästa mätare gav bara huvudbry då jag hade blodtryck 80/40 vilket var så lågt tyckte hon, hon testade en annan mätare, samma rynka i pannan då den också visade så pass lågt blodtryck. Sen hittade hon värsta specialaren som tog upp hela armen i princip och lyckades då få upp trycket till knappa 90/50, då var hon iaf nöjd [man undrar ju vad jag agentligen hade för blodtryck :P]

När jag sedan fick träffa läkaren och vi satt oss på hans kontor inser han att vi gått in på hans kollegas kontor [mycket förtroendeingivande]. Tillslut hittade han till rätt rum iaf. Men han kunde ju inte ge några svar på något innan hormonresultaten kommit tillbaka. Efter den förvirrade stunden hos läkaren gick jag därifrån, när jag sätter mig i bilen inser jag att jag glömt ge blod :P så det var bara att springa upp igen. Den nervösa, tuggummituggande mottagningssköterskan tittade på mina armar men vågade inte sticka... "Du haaar ju så tunnna kärl" [sen misslyckas man med att ta blodtryck kanske man inte ska pyssla med nålar i folks armar]. En mer "go" erfaren sköterska kom och hade inga större problem att fylla fem rör med blod... Det ska bli intressant o se om proverna visar på något. Det enda positiva beskedet jag fick var att jag gått upp ca tio kilo sen i julas, det kändes riktigt bra! Kan tänka mig tio till för att verkligen vara på plussidan :)

No comments:

Post a Comment