Tuesday, January 13, 2009

Sega Krispiga Kakor

Nya kakor för ett kakmonster.
De här blev VÄÄLDIGT goda! De åkte ner i magen i en väldig fart. Man kan äta dem direkt från frysen också, sånna kakor gillar jag :D Kokosen och chokladen ger den enkla kakan det där lilla extra.
















KokosKrispKakor
ca 20 st
1/2 dl osötat äppelmos/puré
1/2 dl socker
1/2 dl brun farin
1/2 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
1/4 tsk bikarbonat
nypa salt
1 dl krossade cornflakes [jag använde bovete"flakes"]
1 dl havregryn
1/2 dl kokos
Mörk choklad för garnering
Rör äppelmoset, sockret, farinet och vaniljsockret pösigt. Blanda mjöl, bokarbonat och salt. Rör ner mjölblandningen i sockerblandningen. Tillsätt cornflakes, havregryn och kokos. Forma till små kulor, grädda mitt i ugnen 200°c i ca 10 minuter. Låt dem svalna på galler och ringla över smält choklaaa.

1 comment:

  1. Jag tog apelsinmarmelad istället för äppelmos och på ringlade jag mörk choklad med smak av apelsin. Sjukt goda blev de! Var dock tvungen att platta till de lite, för de blev som bollar annars.

    ReplyDelete