Tuesday, October 16, 2012

Råa OlivBovetebitar


Jag har investerat i en torkugn. En elektrisk Sedona "dehydrator".  Jag älskar den. Den torkar allt. Äppelskivor blir goda chips, majs blir nachos, frukt blir fruktläder eller febriga pannkakor. För när det handlar om "raw-food" så gäller det att inte värma upp den mer än 42°c. Jag brukar köra min torkugn på 41°c och det funkar fint. Jag är dock ingen 100% "raw-foodare", men jag försöker inkludera det mer och mer i min vardag. Jag tycker ju att man ska äta det man mår bra av, både psykiskt och fysiskt, utifrån ens egna förutsättningar. Jag tror faktiskt ingen kan må bra av att äta kött som kommer från djurindustrin, det är en ekvation som inte går ihop i min hjärna. Om man varit med och sett hela processen från födelse till slakt, skulle man då må bra i själen av att sedan äta kycklingen eller vad det än är? Det verkar dock som det börjar bli lite trendigare med veganism eller "plant-baseerat" som jag sett att man börjar använda sig av mer och mer. Oavsett vad man kallar sig så är varje animaliebaserat mål mat som byts ut bra.

OlivBovetebitar

3 morötter, rivna
4 vitlöksklyftor
4 msk olivolja
1 lök, hackad
1 tomat, hackad
timjan
1 cup persilja
1 tsk havssalt
2 cup bovete, blötlagd och groddad ett par dagar
2 cup linfrö
10 svarta oliver

Mixa ihop morötter, vitlök, olivolja, lök, tomat, timjan, persilja och salt. Tillsätt boveten.
Mixa sönder linfröna så de blir kross/mjöl. Tillsätt det i den andra blandningen tillsammans med 1 c vatten. Rör ner oliverna. Stryk ut blandningen på två brickor till torkugnen. Torka i 41°c i 12 timmar, vänd på kakorna och torka till önskad konsistens är nådd. Jag ville ha den ganska mjuka, men man kan nog torka dem till kex-konsistens också om man vill. Goda är de i vilket fall som helst!


No comments:

Post a Comment