Sunday, August 15, 2010

Betydelsen av hår...

























Jag kan inte låta bli att förundras av betydelsen av hår. Speciellt hår på kvinnor har någon magisk betydelse. Dels har vi håret på kroppen som vi givetvis ska minimera i så stor utsträckning som möjligt [hur går detta ihop med den nya pedolagstiftningen tro?]. Sen har vi allt hår på skallen. Det verkar som att många tror att man gör något sorts statemen när man gör något okonventionellt med sitt skatbo. I mina yngre år rakade jag halva skallen, mest för att jag tyckte det var en cool synthfrilla. Vissa trodde det betydde att jag mådde dåligt och sökte uppmärksamhet, andra trodde mest jag var ond eller elak...

När man har långt, fint, fixat hår [eller ja iaf hår som man lägger ner tid och möda på] blir man flicka, kvinna, brud och en sexuell varelse. Att raka av håret verkar betyda en hel massa för andra människor. Det är tydligen något sorts ställningstagande. Eller så är man cancersjuk. Eller så är man lesbisk och feminist. Eller så mår man dåligt. Eller så är man asexuell. Eller så är man "pojkflicka". Eller så är man skinhead alt. nazist. Ja jag skulle kunna fortsätta lista konstigheter jag hört, poängen är att håret slutar vara "bara hår" när man klipper av det, det måste liksom betyda något mer, annars blir folk rätt störda. Förmodligen för att de inte kan få in i sina trånga små snigelhjärnor att man kanske bara rakar skallen för att man... har lust? Tycker det är snygg? Bekvämt? Billigt?

Men hår har uppenbarligen betydelse. Det är aldrig _bara_ hår, det är alltid något mer...

No comments:

Post a Comment