Monday, June 1, 2009

Pizza med indiska smaker

Orkar man göra annat än att sitta i skuggan och smaska godsaker i denna värme?
Just nu håller jag på att bli GALEN på alla envisa flugor som är överallt, de killas och det gillar jag inte! Dom kan väl krypa någon annanstans *grr*.
Igår kväll blev det iaf en lite "lättare" pizza. Perfekt som kvällsmål om man bara är lite sugen, eller ät med en sallad så blir det en hel måltid.






















Indisk Pizza med Äppel-Koriander Chutney
6 små pizzor [fyllningen räckte bara till fyra pizzor, men det går att grädda bröden, frysa och antingen äta som bröd senare eller grädda med valfri topping]

Topping
Saffranslök
2 gula lökar
4 msk vatten eller buljong
en nypa saffran [ca 1/4 tsk]
Salt & Peppar
Fräs löken i vattnet/buljongen tills den är genomskinlig, 10-20 min. Smaksätt med saffran, salt och peppar. Ställ åt sidan.

Degen
1 1/2 tsk fänkålsfrön
1 1/2 tsk hel kummin
1/2 tsk korianderfrön
1/2 tsk senapsfrön
1 paket jäst [jag använde torrjäst då jag inte hade färsk hemma]
2 1/2 c vatten
4 c mjöl [jag använde hälften graham, hälften vete]
4 msk polenta
Salt
1 msk pressad vitlök [ungefär två klyftor]

Rosta kryddorna i en torr panna till du känner att de börjar dofta. Blanda allt utom vattnet. Tillsätt vattnet [ljummet beroende på om du använder färskt eller torr], tills du får en smidig deg. Jäs till dubbel storlek, ungefär en timme. Dela degen i 6 bitar, rulla till bollar och låt vila 15 min. Kavla sedan ut dem till pizzor, toppa med löken och grädda 200°C i 10-15 min. Dela i fyra bitar och toppa med Äppelchutneyn *mumma*!

Äppel-Koriander Chutney
2 msk färskpressad citron [ev mer efter behag]
1/2 röd chili
1 liten näve koriander
1 1/2 msk vatten
salt
1 grönt syrligt äpple.
Mixa allt utom äpplet. Skala äpplet och skär i bitar, häll över dressingen och smaka av.

No comments:

Post a Comment