Sunday, September 26, 2010

Lingonpaj

Det är höst. Underbara kyliga, friska fläktar. Mörkare kvällar. Mindre människor ute.
Jag vill flytta, igen. Jag trivs inte alls här, men får förmodligen stå ut till skolan är mer eller mindre avklarad. I fredags kom jag på mig själv kolla på flygbiljetter till Sibirien, förmodligen kan man tolka det som en vilja att fly...

Jag vet inte om det är bra för mig att läsa filosofi, verkar som jag grottar ner mig i alltings meningslöshet ännu mer. Kanske borde läst teologi eller nått istället :P

Godsaker förstår jag mig på. Hösten är ju perfekt för att kura ihop sig med massa te och nybakt. Idag blev det lingonpaj till filosofistudierna.



Lingonpaj


Botten:
3 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
1 dl olja [alt. 100g smör]
1/2 msk krossat linfrö, vispat i 1 msk vatten
Nyp ihop allt till en deg och tryck ut i en form. Använder du olja blir degen lite smulig, det är helt okej, tryck ut den så den täcker formen så blir det bra i ugnen sen...

Fyllning:
2 dl lingon [ev. lite mer, så det täcker botten]
1 1/2 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl olja [alt. 50 g smör]
Häll lingonen på botten, sockra ev litegrann. Blanda havregryn, vaniljsocker och fett. Klicka ut över lingonen. Grädda i nedre delen av ugnen, 175°c i ca 40 minuter, tills den fått färg [jag fick höja temperaturen och grädda den ytterliggare ca 10 min]. Servera med vaniljsås eller någon mjölkfri visp.

No comments:

Post a Comment