Friday, December 9, 2011

Paj med Saffran & Apelsin























Jag kurar i mig inne i lägenheten medan snön faller utanför. Det är hemtenta tider, alltid dessa tentor. Jag kom att fundera lite kring feminism och jämställdhet häromdagen. Jag har ju som känt en viss avsmak mot män generellt, då de, något förenklat symboliserar patriarkatet osv. Nu när jag flyttat tillbaka till "landsbygden" så slår det mig vilket otroligt stort hinder kvinnor själva utgör för att vi ska nå något sorts jämställt samhälle. Visst behöver männen ge upp sin makt, för att kvinnor ska kunna erhålla den. Men det verkar som att majoriteten av kvinnor tycker det är helt okej att behandlas som andra klassens människor. Mycket märkligt...?

Det är som om vi snurrar i det eviga ekorrhjulet om huruvida våra kroppar ska få synas och hur det ska få synas på för sätt... Jag vet att den kvinnliga kroppen som slagträ i så många frågor och som symbol för allt möjligt. Men kan vi själva lyfta bort fokus från kroppen? Det verkar som så många gör det till ett sånt svårt projekt att vara kvinna... behöver det vara det? Jaaa jag vet inte, jag är bara trött på att diskutera de ytliga idealen, när vi har en heternormativ tvåsamhetsnorm som ofta går obenämnt förbi. Det är kanske enklare att prata kroppshår... Jag har förstått att det är stora frågor för en del tjejer, alltså kroppshår, kroppsfett och dylikt. Men är det inte egentligen ganska världsliga saker?

Mat... är enklare än feminism :)
Det här är en favorit i juletider.

Linspaj med smak av Saffran och Apelsin
4-6p.

olja
2 röda lökar, hackade
3 vitlöksklyftor, hackade
1/2 g saffran
1 morot, riven
2 små äpplen, rivna
skal av 1 apelsin
2 1/2 dl röda linser
4 dl buljong
salt & peppar
1/2 tsk cayennepeppar
1 dl soyghurt
saft av 1/2 apelsin

Fräs lök, vitlök i olja några minuter. Tillsätt morot, äpple och apelsinskal, fräs några minuter till. Tillsätt resten av ingredienserna utom soyghurt och apelsin. Koka tills linserna är mjuka. Rör i soyghurt och apelsin. Fördela i ett gräddat pajskal, strö över lite rostade solrosfrön.

Pajdeg
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
salt
75 g veg. margarin
1 dl soyghurt
Grädda 15-20 minuter i 225°c.
Jag brukar göra portionspajer då det är lättare att frysa in rester.

1 comment:

  1. Hej,
    Jag jobbar för sajten HittaRecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://lebaland.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

    Vänlig hälsning,

    Pauline Torres
    pauline@hittarecept.se

    ReplyDelete